17 Ocak 2017 Salı

Temizlikte Kadın Eli



İTÜ Kimya’ya birincilikle giren ve 1988’de birincilikle bitiren Sevginar Baştekin’in 2010’da kurduğu 1K Kimya AŞ, geçen yıl 7 milyon lira olan cirosunu bu yıl 21 milyon liraya çıkarıyor. Çok amaçlı temizlik ürünlerinde inovatif ürünlerle imza atan Baştekin, şimdi de üretim kapasitesini yüzde 50 arttırıyor.

TÜRKİYE’nin kadın girişimci sayısı hızla yükseliyor. Lise 1’inci sınıfta ilk kez girdiği kimya laboratuvarından çok etkilenip ‘kimya mühendisi olmalıyım’ diyen Sevginar Baştekin’in 2010’da kurduğu 1K Kimya AŞ, HighGenic markalı çok amaçlı temizlik ürünleriyle bu yıl 21 milyon lira ciroya ulaşıyor. Geçen yıl cironun sadece 7 milyon lira olduğunu belirten Baştekin, çok sayıda inovatif (yenilikçi) ürün geliştirdiklerini ve bu nedenle hızlı büyüme yakaladıklarını söylüyor. Eşi Özcan Baştekin ile birlikte yeni yatırımlar planladıklarını anlatan 1K Kimya AŞ Yönetim Kurulu Başkanı Sevginar Baştekin şöyle anlatıyor öyküsünü:
PERTEVNİYAL VE İTÜ
Bulgaristan göçmeni Türklerdeniz. Ben 13 yaşımdayken geldik. Babam esnaflık ve ticaret yaptı. Pertevniyal Lisesi’nde okudum. Lise 1’inci sınıfta kimya laboratuvarına ilk girdiğimde adeta büyülenmiştim. O anda ‘ben imya mühendisi olmalıyım’ dedim. Sonra İTÜ Kimya’yı birincilikle kazandım ve 1988’de de birincilikle mezun oldum. Üniversitede okurken Biruni Laboratuvarlarında çalışmaya başladım. 4 yıl kadar sürdü ve kızımın doğumu ile ayrıldım. 1 yıl sonra tekrar iş başvurusu yaptım ve laboratuvarlara test cihazları pazarlayan bir firmada çalışmaya başladım. Satılan cihazların eğitimlerini veriyordum. 4 yıl kadar da orada önemli tecrübeler edindim. Sonr ada oğlumun doğumu oldu ve ben yine çalışmaya ara verdim.
LEKE ÇIKARICI MERAKI
Bu arada leke çıkarıcılara merak sarmıştım. O denemde çok az vardı. Doğumdan sonra küçük bir laboratuvar yapmıştım ve orada 1999’dan itibaren ürün geliştirmeye başladım. Yedi tane leke çıkarıcı üretmiş oldum ve Migros’a gidip ürünlerimi tanıttım, ‘alırız’ dediler. Dört ortaklı bir iş modelimiz vardı ve bir noktada tıkandı, 2008’de de bitti. Evliliğim de son buldu. Sonra, Pertevniyal’de sınıf arkadaşım olan Özcan Bey ile evlendik. Kendisi makine mühendisidir. 2010’da da 1K Kimya AŞ’yi kurdum ve üretim yatırımı yaptık. İlk Özdilek ile çalışmaya başladık sonra Metrove birkaç perakende zinciri de devreye girdi. 2011 sonuna doğru ise A101’lere girdik ki bizim büyümemizde kaldıraç oldu. Özcan Bey, THY’de üst yönetici olarak çalışıyordu ve 2013’te oradan ayrıldı. Şimdi işimizi birlikte büyütüyoruz. Leke çıkarıcılar ve özel temizlik ürünleri yapıyoruz. 41 kişilik istihdamımız var. İki ay sonra yeni yatırımımız tamamlanacak ve çalışan sayımız da doğal olarak artacak.”

BİZİ İNOVASYON HIZLI BÜYÜTÜYOR
1K Kimya AŞ CEO’su Özcan Baştekin ise, büyüme başarısının püf noktalarını şöyle özetliyor: “2010 yılında Sevginar Hanım yeniden başlamak isteyince, ben de üretim, pazarlama, finans açısından yönetim tecrübemle destek oldum. 6 yıl oldu ve hiç kredi kullanmadık. Sıvı deterjan üretmek yerine niş ürünlerde karar kıldık ve her yıl çok yüksek oranlarda büyüme yakaladık. 2012’de 3.8 milyon TL ciro yapmıştık, 2015’te 7 milyon TL’ye ulaştık.  2016’yı ise 21 milyon TL ile tamamlıyoruz. Büyümenin en önemli sebebi eşimin ‘yeni icatlar yeni ürünler’ çıkarması. Mesela bu yıl ki kaldıracımız çok amaçlı (fonksiyonel) bir temizlik ürünü oldu ki su tutmayan, kirlenmeyi geciktiren silikonlu bir ürün. Üstelik farklı materyallerin temizliğinde kullanılabiliyor. Bizde en baştan beri patentli ürün sayısı çok. Bazı ürünlerimizi piyasaya sürmek için doğru zamanı bekliyoruz.” Hürriyet EKonomihttp://www.hurriyet.com.tr/temizlik-sultani-40291162
CLEANER MAGAZINE

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder